Mange B2B virksomheder har svært ved at finde ud af, hvilke sociale medier de skal bruge – her kommer en lille guide!

Når man snakker B2B markedsføring i sociale medier, kan det være svært at finde ud af, hvilke medier man skal bruge! LinkedIn, Facebook, Twitter, Instagram, Pinterest eller noget helt sjette?

Vi forsøger her at give dig et overblik.

[content_upgrade_pro id=1229]

LinkedIn – det ubestridte B2B sociale medie

LinkedIn - til B2B virksomhederLinkedIn er en sikker vinder når en B2B virksomhed skal markedsføre sig på de sociale medier! Det betragtes idag som et sted hvor man enten connecter med sine kunder, leverandører og øvrige kontakter, eller et sted, hvor man bør være hvis man er jobsøgende. Det sidste skal jeg undlade at komme ind på her.

LinkedIn giver både mulighed for at oprette en virksomhedsside samt de såkaldte showcase pages.

LinkedIn virksomhedsside

En LinkedIn virksomhedsside vil være den der ofte tilknyttes når en medarbejder vælger at angive virksomheden som arbejdsplads. Man ser ofte, at folk klikker på personens arbejdsplads, for at se mere om denne. Derfor er det vigtigt at have en LinkedIn virksomhedsside, der både tiltrækker potentielle kunder og medarbejdere.

Sørg både for at bruge jeres logo som profilbillede, et fængede coverbillede samt en god introduktionstekst til jeres virksomhed. Derudover skal I bruge jeres virksomhedsside til opdatering (f.eks. i form af blogindlæg) hvor I forsøger at få folk til at interagere med jer (f.eks. ved at klikke, like eller dele).

LinkedIn Showcase pages

Showcase pages bruges til at fortælle om de produkter/services, din virksomhed tilbyder. Microsoft er rigtig god til at bruge showcase pages.

LinkedIn kan også bruges til at finde leads – her kommer deres Advanced Search ind i billedet. Du kan søge efter specifikke brancher og dermed finde folk, som kunne være mulige kundeemner. Det smarte kommer, hvis du kan se, at du og den potentielle kunde allerede har op til flere fælles forbindelser, for så kan du gå via disse forbindelse for at få kontakt til leadet.

LinkedIn grupper

LinkedIn indeholder muligheden for at deltage (eller oprette!) grupper. En LinkedIn gruppe er en samling af personer, som har en fælles interesse – f.eks. “lederudvikling” eller “online markedsføring”.

Du kan ansøge om medlemsskab af en given gruppe og deltage i debatten – du skal ikke sælge, men i stedet forsøge at hjælpe folk med svar på deres spørgsmål. Eller du kan selv stille nogle spørgsmål i gruppen.

Dit formål skal være at give værdi til de andre gruppemedlemmer.

LinkedIn Indlæg/Posts

LinkedIn giver dig også muligheden for at skrive “blogindlæg” i stedet for statusopdateringer. Denne mulighed startede hos nogle få udvalgte men er i dag muligt for alle på LinkedIn.

Fordelen ved at bruge dine LinkedIn Indlæg er, at disse blive sendt ud til dine kontakter og dermed gøres de opmærksom på, at du har skrevet et nyt indlæg (hvor almindelige statusopdateringer blot vises i strømmen af øvrige nyheder).

På den måde kan du altså gøre dine kontakter opmærksomme på, at du har skrevet et nyt indlæg – men lad være med at misbruge det!

LinkedIn annoncering

LinkedIn giver jer nogle helt unikke muligheder for at fange folk med en bestemt stillingsbetegnelse! Det gør, at du hurtigt kan målrette din betalte annoncering til målgrupper, du normalt ikke vil kunne fange med den traditionelle bredde markedsføring.

Facebook – ikke kun for privatpersoner!

Facebook for B2B virksomhederMange forbinder Facebook med B2C markedsføring, men det er faktisk også et fremragende værktøj til B2B virksomheder, hvis det ellers bruges korrekt!

Facebook side

Hvis du vælger, at din virksomhed skal være på Facebook, er det en rigtig god idé at oprette en Facebook side. Det vil være virksomhedens officielle ansigt på Facebook (lad være med at oprette en gruppe!).

Brug jeres Facebook side til følgende:

  • Blogindlæg og andre relevante artikler
  • Billeder fra jeres hverdag (behind the scenes)
  • Markedsføring af jeres events
  • Spørgsmål til jeres kunder

Disse ting vil være med til at skabe engagement på Facebook siden og sikre at den ikke blot henstår uberørt. Det værste du kan gøre er at oprette en Facebook side, som ikke bliver brugt. I skal have en klar plan for jeres Facebook side!

En Facebook side kan også bruges til kundeservice! Lad kunderne kontakte jer med relevante spørgsmål og svar på dem – også de “kedelige” spørgsmål (lad være med at slette en kommentar blot fordi den ikke er positiv – svar på den!).

Facebook events

Hvis din virksomhed har et arrangement, kan det være en god idé at oprette en Facebook begivenhed. Denne kan både deles og opdateres med nyt om det konkrete arrangement.

Folk kan tilmelde sig via begivenheden og stille spørgsmål eller selv komme med opdateringer/billeder i forbindelse med arrangementet.

Facebook annoncering

Facebook annoncering er en ret overset mulighed af B2B virksomheder.

Du har både mulighed for at målrette dine annoncer mod specifikke målgrupper, specifikke personer eller specifikke virksomheder/brands (ja, endda dine konkurrenter!)

[content_upgrade_pro id=1229]

Twitter – korte beskeder men unikke muligheder

Twitter i brug ved B2B markedsføringRigtig mange personer har svært ved at forstå det sociale medie, Twitter. Det har kun et begrænset antal tegn i de såkaldte tweets, så man skal fatte sig i korthed.

Men Twitter kan sagtens bruges i B2B markedsføring. Tag bare et kig på UnoEuro.com som er rigtig gode til både at lave opdateringer (bl.a. om drift, nedbrud m.m.) og svare folk tilbage, hvis de tweeter dem.

Følg indflydelsesrige personer

På Twitter skal man ikke være “venner” for at følge folk – og man skal heller ikke være forbundet med folk for at nævne dem (tagge dem) i et tweet. Det betyder, at du kan komme i kontakt med indflydelsesrige folk i din branche, blot ved at følge dem og eventuelt kommentere på deres tweets.

Når du vælger at følge folk, får de en information om dette – og ofte vælge folk også at følge dig. Dette er en god måde at komme i kontakt med journalister og andre indflydelsesrige personer i netop din branche.

Brug hashtags

Når man tweeter bruger man ofte et såkaldt hashtag (# efterfulgt af et ord, begreb eller blot nogle bogstaver). Det ser man ofte blive brugt i forbindelse med arrangementer, begivenheder og begreber.

Du kan til jeres næste offentlige arrangement vælge at gøre folk opmærksomme på jeres eget hashtag. F.eks. valgte jeg at bruge #fyreventdk da jeg var arrangør for nogle fyraftensevents i mit tidligere job. Det gør at man lynhurtigt kan finde alle tweets omkring dette hastag.

Bemærk, at hashtags også bruges på Facebook og Instagram.

Instagram – fokus på det visuelle

instagramInstagram er nok ikke det mest udbredte sociale medie til B2B virksomheder. Men det er meget ærgerligt, for Instagram er faktisk ret nemt at bruge i din B2B markedsføring.

Instagram er billeder! Brug billederne til at vise din virksomhed frem!

Billeder – behind the scenes

Instagram er uformelt og kan derfor bruges til et kig ind i virksomheden – et billede, som man normalt ikke vil finde på jeres øvrige sociale medier. F.eks. et kig “behind the scenes” i jeres hverdag.

Mærsk Line - instagram, brug af hashtagsHer kan du se nogle gode eksempler på B2B virksomheder, der bruger Instagram i deres markedsføring:

Gør det uformelt – gør det interessant! I kan eventuelt lade medarbejderne bidrage til billederne.

Hashtags

Ligesom Twitter benytter Instagram sig også af hashtags. Det betyder, at man kan poste billeder med forskellige hashtags og på den måde komme i kontakt med folk, man normalt ikke ville kunne nå med den traditionelle markedsføring.

Du kan opfinde dine egne hashtags eller benytte nogle af dem, der allerede er opfundet.

Pinterest – godt indhold i billeder

Pinterest_logoPinterest er meget nyt for mange – og det er de færreste der bruger det i deres hverdag. Men Pinterest er trods alt det hurtigst voksende sociale medie og derfor bør man løbende holde øje med netop dette netværk.

Infografik – eller infographics

Infografik er data præsenteret på en måde, så det er letfordøjeligt – og oftest i form af en illustration.

Pinterest er særdeles godt til at dele denne data på, men kan også bruges til at dele blogindlæg. Det forudsætter dog at du har et billede, som kan bruges til at “pinne”.

Fang folk med billeder

Alt kan markedsføres på Pinterest – ebøger, guides, artikler, videoer og meget andet. Igen handler det om at du har et billedemateriale, der kan fange folks interesse.

Dét gør Adobe bl.a. rigtig godt

[content_upgrade_pro id=1229]