B2B markedsføring

B2B markedsføringB2B markedsføring handler om at generere kundeleads via de kanaler, der giver mest mening i forhold til målgruppen: andre virksomheder!

B2B markedsføring er på mange måder identisk med den traditionelle B2C markedsføring. For det handler om at skabe en god relation til kunden, inden vedkommende køber af dig.

Men der er også markante forskelle i den måde B2B virksomheder bør agere på i deres markedsføring:

  • B2B virksomheder får ofte større ordrer og kan dermed vælge at bruge flere markedsføringskroner på ét enkelt lead
  • Kunderne søger ofte efter ekspertise og effekt, hvor B2C kunder oftere fokuserer på prisen
  • B2B salg tager ofte længere tid end B2C salg, da en virksomhed ofte skal igennem flere led for at få godkendt et køb
  • Mange B2B kunder skal “uddannes” for at kunne overbevise beslutningstageren om at købe produktet/servicen – det sker ikke på B2C markedet.

HENT GUIDEN HER

Vil du have 5 tips til en mere effektiv B2B markedsføring?

Vi har lavet en lille guide med 5 lavthængende frugter, som vil give dig flere varme leads indenfor tre uger.
HENT GUIDEN HER

Kanaler

B2B virksomheder har ofte den udfordring, at kunderne ikke søger efter deres produkt! De ved måske ikke, at de har behov for det du kan tilbyde dem? Derfor handler B2B markedsføring om at gøre kunderne opmærksomme på de problemer dit produkt eller service løser.

Søgemaskineoptimering for B2B virksomhederSøgemaskineoptimering

Google kan være et rigtig godt sted at få fat i kunderne – ikke på korte søgeord som “lederudvikling”, “it support” eller “microsoft office”. Du skal i stedet kigge på de udfordringer kunderne står med:

  • Ledelse af teams
  • Hvad er cloud computing
  • Office 365 erhverv

Disse tre søgeord er det man kalder for “long tail keywords” – altså søgeord med mere end 1 eller 2 ord. Det kan ofte være spørgsmål – og disse spørgsmål kan du blot kigge efter i din indbakke. Her finder du nemlig de ting, kunderne oftest spørger om – og hvis de spørger dig, så spørger de nok også Google!

Google AdWords for B2B virksomhederGoogle AdWords

Google AdWords er en god måde at få trafik (og dermed leads) forholdsvis hurtigt. En Google AdWords kampagne kan være i gang i løbet af få timer.

Her betaler du for at få trafik til din hjemmeside (oftest 5-40 kroner pr. klik) – men det kan være givet godt ud! For udover at du får trafik i løbet af få timer (hvor søgemaskineoptimering kan tage flere måneder!) får du også en masse viden om, hvad dine kunder søger efter, når de skal finde lige netop dét du sælger.

Blog

Det lyder måske lidt B2C-agtigt at kalde det en blog, men din virksomhed kan få rigtig meget ud af at blogge – eller dele ud af jeres viden! Brug virksomhedens blog til at uddanne og hjælpe jeres kunder – så tiltrækker I en masse nye potentielle kunder og I får samtidig masser af godt (og relevant) indhold, som kan bruges i jeres generelle markedsføring.

LinkedIn - B2B markedsføring på sociale medierLinkedIn

LinkedIn er uden tvivl det største sociale medie for B2B virksomheder! Du er sikkert allerede connected med flere af dine kunder (og potentielle kunder), men det kan være svært at finde ud af, hvordan man udnytter LinkedIn til at skabe kundeleads.

Dét kræver, at du fortæller dine kunder, hvad dit produkt eller service kan løse af problemer hos dem. Sociale medier skal ikke bruges til at “sælge”, men til at uddanne og fortælle!

Brug f.eks. jeres blogindlæg på LinkedIn – del det med dit netværk, og se hvilken effekt det giver!

Facebook

Facebook er traditionelt ikke et B2B medie, men du skal huske på at selv CEO’s, CFO’s og CIO’s ofte har en privat Facebook profil. Derfor kan Facebook markedsføring godt være en kanal, som din virksomhed kan benytte sig af.

Der findes f.eks. en mulighed for at vise “sponserede opdateringer” for de personer, der allerede har besøgt din hjemmeside. Dermed bliver din “annonce” yderst relevant for dem og kan minde dem om din virksomhed.

Markedsføringsplan for B2B virksomheder

Det vigtigste for en B2B virksomheder i dag er at bruge indholdet til at uddanne de besøgende. Folk vil ikke have at man sælger til dem – de vil have at man hjælper dem! Det er derfor Content Marketing har fået sit helt store gennembrud i de seneste år.

Hvis kunden ikke er klar til at købe noget endnu, kan man med fordel overveje at få dem til at tilmelde sig jeres nyhedsbrev. Det kan f.eks. gøres ved at tilbyde kunden en gratis e-bog (eller anden whitepaper) mod, at de tilmelder sig nyhedsbrevet. Men husk, at det skal have en høj værdi for kunden!

Sørg også for, at du, og alle andre i virksomheden, deler de blogindlæg, der bliver genereret. Lav eventuelt nogle retningslinjer for, hvordan man som medarbejder medvirker til at gøre ens netværk opmærksom på det virksomheden kan tilbyde.

Budget

Hvor meget skal man bruge på markedsføring

En B2B virksomhed bør afsætte omkring 10-20% på markedsføring. Det dækker både over online- og offline markedsføring. Men det er en god tommelfingerregel.

En del af budgettet bør gå til “betalt annoncering”, så du sikrer at du får branded din virksomhed og samtidig gør nye kunder opmærksom på de “problemer” i kan løse. Her er Google AdWords en sikker vinder hver gang.

Det kan også være en god idé at bruge eksterne folk til at sikre at jeres markedsføring konstant bliver opdateret.

HENT GUIDEN HER

Vil du have 5 tips til en mere effektiv B2B markedsføring?

Vi har lavet en lille guide med 5 lavthængende frugter, som vil give dig flere varme leads indenfor tre uger.
HENT GUIDEN HER