adw

7 tips til din daglige Google AdWords optimering

Google AdWords er efterhånden et udbredt fænomen og mange virksomheder benytter Google AdWords i forbindelse med deres online markedsføring.

En del glemmer dog vigtigheden i løbende at optimere deres Google AdWords kampagner. Det er ikke nok blot at investere i Google AdWords, det skal også vedligeholdes. Forsømmer man den daglige optimering, kan det resultere i store omkostninger for din virksomhed.

I det følgende giver vi dig 7 tips til din daglige Google AdWords optimering.

1. Tilføj negative søgeord

negativ

Det er en god idé at tilføje de negative søgeord, som du ikke ønsker at blive fundet på eller associeret med. Sælger du eksempelvis dyre vine, vil det ikke være meningsfuldt, at blive fundet på søgeord som: billig eller gratis.

Tilføjelsen af negative søgeord sikrer, at dine annoncers CTR ikke bliver påvirket i negativ grad af produkter eller services, som ikke er relevante i forhold til din virksomhed.

2. Find nye søgeord

nye

I Google AdWords findes en funktion, hvor du kan se hvad folk søger på, når de får vist dine annoncer. Funktionen hedder ”søgeordsdetaljer” og findes som en lille knap på din søgeordsfane.

Her får du overblik over alle de søgeord og sætninger, som dine besøgende har søgt på. Dette giver dig indblik i de nye termer eller vendinger, som benyttes til at finde dine annoncer.

Du kan i denne funktion tilføje dem til dine søgninger, eller gøre det manuelt efterfølgende.

3. Kvalitetsresultat

Det er vigtigt at dine søgeord opnår et højt kvalitetsresultatet (quality score), således betaler du mindre pr. klik og samtidig får du en høj placering på Google. Det højeste kvalitetsresultat, søgeordet kan opnå er 10.

Såfremt resultatet er mellem 1-5 bør du overveje at fjerne søgeordet, eller optimere Google AdWords annoncen, din hjemmeside eller andet, som har indflydelse på kvalitetsresultatet.

4. Angiv åbningstider

Google AdWords har en funktion, som du kan benytte til at indstille de tidsintervaller, du gerne vil have vist dine annoncer i. Modtager du eksempelvis oftest ordrer i tidsrummet 8.00-21.00 (dette kan du se i dine webshopstatistikker) kan du indstille dine Google AdWords annoncer til at blive vist i dette tidsrum. Dette kan give dig en lille besparelse.

5. Test dine annoncer

Det er vigtigt, at dit budskab i annoncerne virker fængende på modtageren og at der en tydelig call-to-action. Det er derfor en god idé at afprøve budskabet, dette kan du gøre ved at lave 2-3 forskellige annoncer for hver annoncegruppe. Lad annoncerne køre i en periode og test hvilke annoncer der opnår højest CTR eller konverteringsfrekvens. Denne proces gentages, når du skal udarbejde nye annoncer.

6. Angiv geografi

En anden metode til at optimere Google AdWords, er at udvide eller indskrænke det geografiske område, som benyttes til at vise dine annoncer. Du kan vælge at øge det geografiske område, så dine annoncer bliver vist i et større geografisk område. Du kan også vælge at indskrænke det geografiske område, hvis du ved at din målgruppe befinder sig i et bestemt geografisk område.

7. Lav forskellige annoncegrupper

Det er en god idé, at lave flere annoncegrupper, hvis du har flere forskellige produkter. Det kan nemlig være vanskeligt at lave én annonce, som dækker alle dine produkter. Det er således en fordel at lave en annoncegruppe til hvert produkt, så du kan målrette både annonce og søgeord til dette produkt.