Sådan skriver du en fængende tekstSådan laver du et godt indhold på din virksomheds Facebook side

Din Facebook side passer ikke sig selv, derfor er det er vigtigt løbende at poste indhold, som motiverer dine følgere til at engagere sig. Deres engagement er nemlig en afgørende faktor for din Facebook sides overlevelse i brugernes news feed.

I det følgende får du 5 tips til at lave et godt indhold på din virksomheds Facebook-side, som både fastholder læserens opmærksomhed og samtidig motiverer dem til at like eller kommentere på dine opslag

1. Appellér til følelser

Med en humoristisk tilgang, eller ved at appellere til dine læseres følelser, er der en større chance for at få dem til at engagere sig.

Vi kan på forskellige måder påvirke og forføre vores læsere, ved at benytte forskellige neuromarketing-tricks, som appellerer til deres følelser.

Eksempelvis er det videnskabeligt bevist, at stoffet oxytocin udskilles, når vi oplever nærvær. Stoffet udskilles f.eks. ved et kram på over 30 sekunder. Oxytocin udskilles desuden, når vi ser på små søde dyr, babyer, eller tænker/ser på dem vi elsker.

Det kan man be(ud)nytte i sin markedsføring! Sætter man eksempelvis en sød lille kattekilling, eller en baby ind i et Facebook opslag, er chancen for at folk liker og deler opslaget markant større (dette er bevist).

2. Lav opslag som motiverer folk til at kommentere

Det kræver næsten intet at give et like på Facebook, men at skrive en kommentar kræver lidt mere omtanke og der skal lidt mere til, at vi gider kommentere et opslag.

Kommentarer på din virksomheds Facebookside tæller således mere end likes. Kommentarerne viser nemlig, at det ikke blot er en række vilkårlige mennesker som følger siden, men folk som reelt har interesse for din virksomhed.

Det giver en god signalværdi, at dine følgere gider at engagere sig i det du skriver på din virksomheds Facebook side og styrker samtidig ethos (din virksomheds troværdighed).

Desuden er Facebook indrettet sådan, at hver gang en person kommenterer dit opslag, dukker opslaget op i personens venners news feed, så de også eksponeres for opslaget. Dette er således en anden god grund til at få folk til at kommentere dine opslag.

Derudover er det vigtigt, at der er en call-to-action på din Facebookside, hvis du vil have læserne til at engagere sig. Eksempelvis i form af en afstemning eller en konkurrence, hvor præmissen for at deltage er at kommentere opslaget.

3. Videoklip

Det er noget, som virker super godt! Mange benytter Facebook i deres fritid eller pause, til at koble af. Det kan derfor virke uoverskueligt, at læse lange Facebook opslag, men at se en video på Facebook kræver derimod ikke så meget overskud.

Det er en nem og smart måde for dig og din virksomhed at eksponere jeres målgruppe for budskabet, og samtidig sikre at I fastholder deres opmærksomhed.

4. Vær personlig og humoristisk

Giv dine læsere et indblik i din hverdag og hav en humoristisk tilgang, det øger dine læseres engagement.

Det er en god idé, at lave personlige opslag, som møder læserne i øjenhøjde, så du ikke distancerer dig fra dem. Har din virksomhed eksempelvis haft et event for nylig, kunne det være relevant at poste billeder fra det på Facebook siden.

Det kunne også blot være et billede af dagens kontor, i dette tilfælde er det dog vigtigt, at den tilhørende tekst er fængende, da billedet i sig selv ikke giver så meget værdi for læseren. Det er vigtigt altid at have læseren in mente, når du laver et Facebook opslag, ellers bliver dine opslag blot markeret som spam.

Stil dig selv spørgsmålet: Hvilken værdi får læseren ud af det her opslag?

5. Del tips og tricks

Det er, som nævnt i ovenstående, vigtigt at dine læsere føler at de får en værdi ud af at læse dit indhold. Det kan du give dem, ved at give forskellige tips og tricks, som gør deres hverdag lettere.

De tips og tricks, som du giver, skal naturligvis være relevante inden for dit felt.

Arbejder du eksempelvis som kostvejleder, kunne du dele ”5 tips til en sundere hverdag”. Arbejder du derimod i en IT-virksomhed, kunne du lave et indlæg om ”5 tips til Windows 10” eller ”5 tips til hvordan din virksomhed undgår en stressende hverdag med IT”

Det virker rigtig godt at dele tips og tricks, da det styrker dit ethos, idet du får mulighed for at bevise dine kompetencer inden for dit felt og samtidig giver det dine læsere værdi.