Brug dine kunder i markedsføringen

Håndværkere søger tryghed, når de skal vælge en leverandør. Jo mere tryghed, du kan give dem, jo større er chancen for at de vælge dig.

Den tryghed kan opnås på mange måder. I denne artikel stiller vi skarpt på én af de mange faktorer: Kundereferencer eller testimonials, som du kaldes på fint fagsprog.

Hvis du kan få en anden håndværker til at fortælle om hans oplevelse med jer, kommer du højt op på troværdighedsskalaen. For nu kan han spejle sig i andre, som har stået i en lignende situation, hvilket gør ham tryg.

Samtidig taler du ind til noget, som håndværkeren elsker: at han ikke skal være first-mover. Der er andre, der har valgt at bruge løsningen, hvilket bekræfter ham i, at det må være et godt valg.

”Hvis du kan løse min kon-kollegas problem, kan du nok også løse mit”

Vi kender det jo fra os selv, når vi skal finde nye leverandører eller handle på nettet. Så går vi f.eks. på Trustpilot og kigger på de anmeldelser, der er af den butik vi ønsker at handle i.

Hvis de har gode anmeldelser, tør vi godt handle der.

Faktisk viser en undersøgelse, at 85% af os tror lige så meget på onlinebedømmelser, som på anbefalinger fra vores venner. Det er et vanvittig højt tal og næsten for godt til at være sandt – og dét skal du udnytte i din markedsføring overfor bygge- og anlægsbranchen.

Bed om lov!

Inden du går i gang, skal du selvfølgelig bede dine kunder om lov til at bruge dem i markedsføringen. Der er nok også nogle fra HR, der lige vil hejse GDPR-flaget her og bede dig om at du får lov skriftligt.

Det er altid en rigtig god idé, at fortælle dine kunder, hvor og hvordan du har tænkt dig at bruge dem. Nogle kan måske tro at du blot vil ligge deres logo på din hjemmeside og blive noget overrasket, når deres billede efterfølgende toner frem på bagenden af samtlige busser i hele landet.

Ofte vil håndværkerne dog se det som en stor ære at blive brugt som reference for din virksomhed, forudsat at de altså virkelig også er glade for jer. De vil være stolte over at du bruger dem og de er også meget bevidste om, at det giver god reklame for deres egen virksomhed.

Man skal heller ikke underkende den kendsgerning, at det rent faktisk giver credit blandt de andre på byggepladsen. Så tal gerne ind til denne følelse.

Men hvordan bruger så dine nuværende kunder i markedsføringen?

Logovæg / Logoslider

Den første og nemmeste løsning er at bruge dine kunders logo på hjemmesiden eller i markedsføringsmaterialet.

Du kan finde dine kunders logo på deres hjemmeside eller via en simpel Google søgning.

Sæt gerne en række logoer på den første side, som håndværkeren møder, når han kommer ind på din hjemmeside (enten forsiden eller en landingsside).

Hvis du har mange logoer, kan du opsætte dem i en slider, så man kan bladre mellem de mange forskellige referencer. Du kan også vælge at opdele dine referencer geografisk, så man som håndværker hurtigt kan finde nogle i lokalområdet, som handler med dig i dag. Måske kan han endda finde én han kender og ringe til ham for at udspørge ham om jeres virksomhed.

Dét giver høj troværdighed.

Få en kundeudtalelse

Den næste mulighed (i den nemme kategori) er at få en kort udtalelse fra håndværkeren om hvordan han opfatter jeres samarbejde.

Lad for Guds skyld være med at bede ham om at sende den til dig på e-mail. Ring ham i stedet op og få ham til at sige noget positivt om jer. Så kan du selv koge det ned til 1-2 korte sætninger. Men send det gerne på mail til godkendelse (eller via sms?).

En anden, og lidt frækkere måde, er at lave en udtalelse på forhånd og spørge om ham kan stå inde for den. Ofte oplever vi, at håndværkerne rent faktisk siger ”kan du ikke bare finde på noget at skrive”, når vi ringer til dem.

Kundeudtalelserne kan du bruge mange steder:

  • På hjemmesiden
  • I Facebook annoncer
  • I nyhedsbreve
  • På print
  • I fagbladsannoncer
  • På busreklamer eller anden outdoor

Jo kortere de er, jo lettere er de at forstå – og kan du samtidig bruge håndværkerens personlige billede ved siden af udtalelsen, rammer du plet på trovædigheden.

Lav kundecases

Den næste mulighed er lidt mere omfattende, for her er vi ude i en decideret kundecase. Altså en artikel, som fortæller lidt om, hvilken problemstilling håndværkeren stod i, da han valgte jer, og hvordan I så har løst dette for ham.

Det kræver at du laver et større interview via telefon eller ved at besøge ham. Hvis du har mulighed for at tage nogle billeder ved samme lejlighed, vil det være et godt supplement til casen.

Du kan også benytte andre kilder til din cases, f.eks. jeres egen sælger eller produktspecialist.

Du skal bare være opmærksom på, at en del håndværkere ikke læser lange tekster. Men hvis din målgruppe er mester selv og han er vant til at læse fagblade eller business-magasiner, så vil han med garanti også elske at læse dine kundecases.

Kundecases er i øvrigt også godt for jeres søgemaskineoptimering, så sørg også for at bruge disse cases til intern linkbuilding.

Da dine kundecases er relativt lang, vil de ikke gøre sig godt i f.eks. annoncer. Men du kan med fordel bruge dem her:

  • På hjemmesiden
  • I nyhedsbrevet (dog i en kortere version med link til den lange version)
  • I advertorials (annoncer, der er udformet som artikler)
  • På fagmedier (hvis du har mulighed for selv at skrive artikler)
  • I pressemeddelelser
  • I tilbud (igen med link til den fulde case)
  • På whitepapers

Du kan selvfølgelig også med stor fordel nappe enkelte citater og bruge dem som kundeudtalelser (se forrige punkt).

Videocases

Denne mulighed minder rigtig meget om de skrevne kundecases, dog med den finesse at det er en videoudtalelse.

Den har rigtig mange fordele:

  1. Man kan se manden, der udtaler sig
  2. Man behøver ikke læse forfærdelig meget
  3. Videoer fungerer godt på sociale medier

Du kan dermed opnå betydelig mere pondus med en videocase end med den skrevne case. Men der er også et noget større arbejde forbundet med at lave videocases.

Dog kan du faktisk godt score lidt på troværdigheden, når du laver optagelserne med din smartphone. De giver nemlig et lidt mere ”nede på jorden” indtryk end hvis du har fået en professionel fotograf til at skyde filmen for dig.

De fleste smartphones har i dag et rigtig godt kamera, men sørg for at opgradere din udstyrspakke, så du også har et stativ, en clipmikrofon og evt. en lampe.

Videoer er hot lige nu (og har været det længe), især på sociale medier. Derfor kan du bruge videocases rigtig mange steder:

  • På hjemmesiden
  • I nyhedsbreve
  • I Facebook/Instagram/LinkedIn annoncer
  • På YouTube (og i YouTube annoncer)
  • På messer (som baggrundsvideo)
  • På salgsmøder
  • Som baggrundscover til jeres Facebookside

Videoer åbner altså op for en hel del andre muligheder. Hvis du samtidig sørger for at transkribere videoen, får du også en skrevet kundecase med alle de muligheder den bringer.

2018-11-28T09:04:20+02:00